お知らせ

2024年度4月期 新入生・編入生向け情報

言語を選択してください。
Please select a language.
请选择语言。

期限【2024年4月21日(日)】までに手順(1~5)を確認し、作業を行いましょう。
Please confirm the procedure (1-5) and complete the procedures by the deadline [Sunday, April 21, 2024].
确认手续1至5,并在截止日期 2024年4月21日(周日)前,完成全部的手续。

  • Japanese
  • English
  • Chinese

情報基盤センターシステムアカウントと利用開始手順

岩手大学情報基盤センターでは、皆さんが学生生活を送る上で必要となるシステムアカウントや学内ネットワーク、ソフトウェアなどを提供しています。
しかし、様々なサービスを受けるためには幾つかの条件を満たす必要があります。本学に入学したら必ず下記の作業を行いましょう。

※ もしも分からないことがあった場合は、放置せずに情報基盤センターまでお問合せください(問合せ先はこちらをクリック

1.情報基盤センターシステムアカウント

情報基盤センターシステムアカウントは、メールや教育用端末室のパソコンなど、大学の情報システムを利用するときに使用する大切なものです。
利用者はアカウントを適切に使用し、管理する責任があります。他人に知らせたり、貸したりしてはいけません。
新入生のアカウント情報は、入学時にセンターから配布した封筒に同封されています。


パスワード変更はこちら ⇒ https://serv.cc.iwate-u.ac.jp ※学内限定ページ

 ※情報基盤センターホームページには学内限定ページがあります。学外から閲覧するためにはユーザ認証を行うか、またはVPN接続してからアクセスする必要があります。

- ユーザ認証:情報基盤センターシステムアカウントを使用します。
- VPN接続:こちらをクリック(学内限定)


2.多要素認証の設定(機器登録)

本学ではセキュリティ向上のため、クラウドサービスにサインインする際に多要素認証が表示されます。
例えば、岩手大学メールサービス(Gmail)を利用する際に、メールアドレスとパスワードの入力だけでなく、スマートフォンで専用アプリの操作を求められます。

多要素認証の鍵として使用する機器(例. スマートフォン、パソコン等)を必ず登録しましょう。
また、登録機器の機種変更や故障時のトラブル防止のため、2台目の機器登録も行いましょう。

詳細はこちら ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/usersguide/cloud/startup_mfa.pdf ※要認証

(補足)認証には情報基盤センターシステムアカウントを使用します。


3.岩手大学メールサービス(Gmail)の確認

岩手大学では学生の皆さんにメールアドレスを発行しています。大学から大事なお知らせが届きますので、必ず定期的にメールをチェックしてください。
サインインに必要な情報(メールアドレスとパスワード)は、入学時にセンターから配布した封筒に同封されています。
※ Gmailを使用していますがメールアドレスは ~@iwate-u.ac.jp となりますのでご注意ください。

メールサービスはこちら ⇒ https://mail.google.com/a/iwate-u.ac.jp/ ※要多要素認証

(補足)操作マニュアル等の詳細はこちら(要認証)をご覧ください、認証には情報基盤センターシステムアカウントを使用します。


4.岩手大学情報システム利用に関する誓約書の提出

岩手大学の情報システムを利用するにあたり、順守すべき事項が幾つかあります。

以下のURLから1つを選択し誓約書を提出してください。提出期限は 2024年4月21日(日) です。
期限までに完了いただけない場合、全ての作業が成されるまで、アカウント停止(全てのサービス利用停止)等の措置が取られ、自身の不利益となります。

サインインに必要な情報(メールアドレスとパスワード)は、入学時にセンターから配布した封筒に同封されています。

日本語版(Japanese version)はこちら ⇒ https://forms.office.com/r/x9Zymbzakq ※要多要素認証

英語版(English version)はこちら    ⇒ https://forms.office.com/r/MtvNuz7tb5 ※要多要素認証

中国語版(Chinese version)はこちら  ⇒ https://forms.office.com/r/q3pJe1srYq ※要多要素認証

※大学院生の方は、作業するアカウントに注意してください。旧アカウント(学部生アカウント)での提出は無効となります


5.新入生・編入生向け情報セキュリティセミナーの受講

以下のURLから1つを選択し、セミナーを受講してください。
提出期限は 2024年4月21日(日) です。
期限までに完了いただけない場合、全ての作業が成されるまで、アカウント停止(全てのサービス利用停止)等の措置が取られ、自身の不利益となります。

日本語版(Japanese version)はこちら ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/news/2024/startup.html

留学生の方(English version)はこちら ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/news/2024/startup_eng.html

※教材ビデオはデータ通信量が多いため、自宅や学内無線LAN、教育用端末室のパソコンなど、通信により費用がかからない方法でご視聴ください。


各サービスの利用方法

  • 学内無線LANの利用方法

     講義室や大学生協食堂などには学内無線LANが設置されています。使用には、あなた自身のアカウントでのユーザ認証が必要です。
     詳細は こちらをクリック(学内限定)してご確認ください。

  • 教育用端末の利用方法

     各学部、学生センター、図書館、情報基盤センターには、教育用端末室(PC教室)があり、授業で使用していない時間に利用できます。使用には、あなた自身のアカウントでのユーザ認証が必要です。
     詳細は こちらをクリック(学内限定)してご確認ください。

  • セキュリティソフトウェアのインストール:Trend Micro Apex One

     情報基盤センターでは、岩手大学の学生および教職員が学内で使用する機器を対象としてセキュリティソフトウェアを配布しています。
     詳細は こちらをクリック(学内限定)してご確認ください。

  • オフィスソフトのインストール:Microsoft 365 Apps for enterprise

     岩手大学の学生および教職員は、無料でPCへOffice製品をインストールして使用する事ができます。
     詳細は こちらをクリック(学内限定)してご確認ください。


ISIC System Account and Startup Procedure

The ISIC, Iwate University Super Computing and Information Science Center, provides on-campus networks, software, and a variety of other services that are necessary for your student life. For details, please see the ISIC homepage.
It requires students to meet several conditions in order to use their services. Be sure to perform the following tasks.
If you have any questions, please do not hesitate to contact ISIC.

For inquiries regarding this matter:

Iwate University Super Computing and Information Science Center (ISIC).
(TEL:019-621-6096 / E-Mail:isic@iwate-u.ac.jp)

1.ISIC System Account

ISIC System account is very important for using the university's information systems, including e-mail and on-campus PCs.
You are responsible for the proper use and management of your account.
Do not share or lend your account information to others.
New student accounts are enclosed in handouts from the Center.


Click here to change password ⇒ https://serv.cc.iwate-u.ac.jp *On-campus only

 *The Center's website has on-campus-only content.User authentication or a VPN connection is required to view content from off-campus.

- User authentication:You need to use the ISIC System Account for authentification.
- VPN connection:Click hereon-campus only


2.Setting up multi-factor authentication

To improve Information security at the University, multi-factor authentication appears when signing in to cloud services.
For example, when using the University email service (Gmail), you will be asked not only to enter your email address and password, but also to use a special application on your smartphone.

The device to be used as the key for multi-factor authentication (e.g. Smartphones, computers, etc.) must be registered.
Also, register a second device to prevent problems in case of model change or malfunction.

Click here to register ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/usersguide/cloud/startup_mfa.pdf *Authentication required.You need to use the ISIC System Account for authentification.


3.University Email address(Gmail)

Iwate University issues email addresses to all students. Please be sure to check your email regularly as you will receive important information from the university.
The information (email address and password) required to sign in is enclosed in handouts from the Center.
※ The email address is not '~@gmail.com' but '~@iwate-u.ac.jp'.

Click here for the email service ⇒ https://mail.google.com/a/iwate-u.ac.jp/ *Multi-factor authentication required.

*Click here for the operation manual. (Authentication required. You need to use the ISIC System Account for authentification.)


4.Submission of Pledge Regarding the Use of Iwate University Information System

When using the Iwate University Information System, please observe the following items.

Please submit the pledge through one of the following URLs.
Complete by:Sun, April 21, 2024
If you do not complete it by the due date, your account will be suspended, and you won’t be able to use all relevant services.

The information (email address and password) required to sign in is enclosed in handouts from the Center.

Japanese version ⇒ https://forms.office.com/r/x9Zymbzakq *Multi-factor authentication required.

English version   ⇒ https://forms.office.com/r/MtvNuz7tb5 *Multi-factor authentication required.

Chinese version  ⇒ https://forms.office.com/r/q3pJe1srYq *Multi-factor authentication required.

*If you are graduate students, please note your submission account.
Submissions on undergraduate student accounts (the previous year) are invalid.


5.Taking Online Information Security Seminar

Please take the seminar through one of the following URLs.
Complete by:Sun, April 21, 2024
If you do not complete it by the due date, your account will be suspended, and you won’t be able to use all relevant services.

Japanese version ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/news/2024/startup.html

English version   ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/news/2024/startup_eng.html

Chinese version  ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/news/2024/startup_cn.html

*As the educational videos require a large amount of data usage, please view them using a method that does not incur costs, such as at home, on-campus wireless LAN, or on an on-campus PC.


How to use each service

  • How to use the campus wireless LAN

     Authentication required. You need to use the ISIC System Account for authentification.
      Click here for details on installation locations, etc.(campus-only)

  • How to use on-campus PCs.

     The PC rooms are located in each faculty, Student Center, Library, and the ISIC Computer is available when not in use for classes.
    Authentication required. You need to use the ISIC System Account for authentification.
      Click here for details on-campus only

  • How to install security software:Trend Micro Apex One

     Iwate University members can use the security software.
     Click here for details on-campus only

  • How to install Microsoft Office software:Microsoft 365 Apps for Enterprise

     Iwate University members can use Microsoft Office software.
      Click here for details on-campus only


岩手大学信息基础中心用户利用指南

信息基础中心向学生提供在学习和生活所需的校内网络,软件和各种服务。
但是,利用各种服务前,需要办理相关手续,满足指定条件下才可以利用。入学后,请一定办理相关手续后开始利用校内网络。

如果您有不明之处,联系岩手大学信息基础中心

<咨询处>

岩手大学信息基础中心
(电话:019-621-6096 E-mail:isic@iwate-u.ac.jp)

1.信息基础中心系统注册

信息基础中心给每一位在校生设置帐号,可以注册利用各种服务。
信息基础中心给大家的每一个帐户都是,利用电子邮件,校内计算机等,利用校内信息系统的重要信息。
用户有责任正确使用和管理自己的帐号,不能把自己的信息提供或借给他人使用。
新生的帐户信息,装在信封,入学时发给大家。


更改密码,请点击此处 ⇒ https://serv.cc.iwate-u.ac.jp ※利用校内网的条件下,才可以进入网站

 信息基础中心网站,有校内限定网站。在校外或利用个人网络利用时,需要用户认证或利用VPN链接校内网,才可以利用。

- 用户认证:使用信息基础中心发给大家的帐户。
- VPN 链接:点击此处。(利用校内网的条件下,才可以进入网站)


2.设置多因素身份验证

为了提高和保护大学网络的安全性,登录云服务时,会出现多因素身份验证。
例如,在使用大学发给大家的电子邮件(Gmail)时,不仅需要用户名和密码,还需要在智能手机上通过专用程序进行身份验证。

请在你的手机上下载相关的程序,并注册多因素身份验证(如智能手机、电脑等)。
为了防止手机更换或电脑出故障而引起不能登录情况,请注册两台以上的机器。

点击此处了解更多 ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/usersguide/cloud/startup_mfa.pdf ※需要验证。
注:认证时,需要用校内帐户登录


3.大学电子邮件(Gmail)

每一位学生可以利用信息中心发给大家的帐户,使用电子邮件。大学的各种重要通知,会通过大学邮件联系,请定期查阅。
注册方法需要的信息(用户名和密码)也在入学时发给大家的信封里面。
※ 注意!大学的电子邮件利用Gmail,但是电子邮件地址不是"~@gmail.com",而是"~@iwate-u.ac.jp"。

点击此处查看更多 ⇒ https://mail.google.com/a/iwate-u.ac.jp/ ※需要多因素验证。

注:操作手册请点击此处,了解更多。(需要认证。使用信息中心帐户进行认证)


4.誓约书的提交

利用岩手大学信息系统,需要遵守以下几项内容。

关于誓约书,请在以下几个语,选一个语种,并填写相关内容后在线提交提交期限:2024 年 4 月 21 日(周日)
如果未能在截止日期前完成,账户及各种信息服务将被停止利用,会导致自身的不利。

注册方法需要的信息(用户名和密码)都在入学时的信封里面。

日语版(Japanese version) ⇒ https://forms.office.com/r/x9Zymbzakq ※需要多因素验证

英文版(English version)  ⇒ https://forms.office.com/r/MtvNuz7tb5 ※需要多因素验证

中文版(Chinese version)  ⇒ https://forms.office.com/r/q3pJe1srYq ※需要多因素验证

※大学院生请注意,一定要用大学院生的帐户,如用本科生时的账户,各种提交及申请是无效的。


5.收看在线信息安全讲座视频

在以下网站,请选择一个语种收看讲座视频,并进行相关的考试
截止日期:2024 年 4 月 21 日(周日)
如果未能在截止日期前完成,账户及各种信息服务将被停止利用,会导致自身的不利。

日语版(Japanese version) ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/news/2024/startup.html

英文版(English version) ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/news/2024/startup_eng.html

中文版(Chinese version)  ⇒ https://isic.iwate-u.ac.jp/news/2024/startup_cn.html

※视频容量大,请利用家里或学校的Wi-Fi或大学的计算机室等收看,以免支付高额通信费。


如何使用各项服务

  • 学内无线网・Wi-Fi

     在教室或校内食堂等,都设有无线网。使用时,需要用户身份验证。
     点击此处了解更多(只能在利用校内网络时可以访问)

  • 教育用计算机室

     每个学部、学生中心、图书馆和信息中心设有教育用电脑(PC教室)。这些教室,如果没有课,大家可以自由利用。
     使用时,需要用户身份验证。
     点击此处了解更多(只能在利用校内网络时可以访问)

  • 下载安全软件:Trend Micro Apex One

     岩手大学成员可以免费下载安全软件。
     点击此处了解更多(只能在利用校内网络时可以访问)

  • Microsoft 办公软件:Microsoft 365 Apps for Enterprise

     岩手大学成员可以免费下载。Microsoft 办公软件
     点击此处了解更多(只能在利用校内网络时可以访问)


お知らせ一覧へ